Afscheid nemen

Afscheid nemen

Afscheid nemen van een collega; voorkomen is beter dan genezen, toch?

Kip met gouden eieren

Hoe vaak gebeurt het niet dat we denken het kip met gouden eieren binnengehaald te hebben. Iemand die de juiste kennis heeft, ervaring in het vakgebied en de juiste opleiding, kortom vanaf nu wordt het beter, toch?

Hoop

Alle hoop is gevestigd op de nieuwe collega. Echter…. de realiteit is vaak dat deze nieuwe hoopgevende collega na een aantal maanden niet doet wat ‘iedereen’ van hem/haar verwacht had. Verdrietig voor alle partijen, gesprekje hier, repareren daar, tot het moment dat de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (nu vaak 7 maanden) niet verlengd wordt of toch nog maar wel even, want ja misschien komt het er toch nog van, toch? Om er daarna achter te komen dat het niet geworden is wat je hoopte. Als werving en selectiebureau heb je toch een kruisje achter je naam, was een slechte kandidaat. Huh hoe kan dat nou, de kandidaat paste toch zo goed, toch?

Conformeren

De praktijk is dat de nieuwe collega wordt aangenomen op kennis en ervaring en er afscheid genomen wordt om gedrag. Daarmee bedoel dat elk bedrijf ongeschreven gedrag (cultuur) heeft waar aan geconformeerd dient te worden, nu is dat best eenvoudig want elke mens heeft, om te overleven, geleerd dit heel snel te doen.; helaas vraagt dat een hoop energie van iemand als het niet aansluit bij het eigen natuurlijke gedrag, toch?

Gewenst gedrag

Naast de cultuurvoorwaarden is er ook gewenst gedrag binnen een functie waar uiteindelijk de echte rekening voor wordt opgemaakt. En wat is het toch jammer dat dit gedrag vaak niet beschreven is; welk gedrag wordt er verwacht als we zeggen jij moet resultaatgericht zijn, toch?

Teckel en retriever

Ook u herinnert zich vast de communicatietraining waarbij ieder een hond in zijn/haar gedachten moet nemen om vervolgens te ontdekken dat u aan een ruwharige teckel dacht en ik aan een golden retriever? Zo simpel kan het mis gaan. Deze oefening kostte geen geld en leverde een mooi leermoment op. Wat wel veel geld kost (en reputatie van een aantal partijen) is als u en ik er van uitgaan dat de nieuwe medewerker ‘toch wel begrijpt’ hoe resultaatgerichtheid er uit ziet, toch?

Ja toch?

Kortom: Ga eens met je team of opdrachtgever zitten; hoe willen wij dat het gedrag van ons en een nieuwe medewerker er uit ziet, dat kun je simpel in kaart brengen per competentie van de functie.

Natuurlijk kan ik u daar bij helpen, wat ik met veel plezier doe, maar u kunt zelf een heel eind komen, ja toch?

Tineke Kamerling – de Jong

Talent en Business coaching, Kat-Haros management

TMA analyse medewerkers, waarom tma, tma nieuwe medewerker

Deel dit artikel