Van leveranciers-relatie naar een partnership

Veel uitzendbureaus prediken dat zij partnership bieden aan hun klanten. Het is echter vaak twijfelachtig of ze dit ook écht waar maken. Maar al te vaak is het niet meer dan een holle kreet.

Hoe geef je als flex-ondernemer dan concreet inhoud aan zo’n partnership?

Groeien naar partnership

Het creëren van partnership is een heel proces en dat heeft tijd nodig. Dus bij het plaatsen van een eerste opdracht is het van groot belang dat u wederzijdse verwachtingen gaat managen die over méér gaan dan alleen de opdracht. De klant kan ook zeer tevreden zijn als u niet heeft geleverd maar uw afspraken keurig bent nagekomen. Laat weten dat u erg blij bent dat de klant naar u toe is gekomen, maar dat uw doel is dat de klant tevreden blijft. Een goed begin. Maar dan zijn er nog 3 fases die u moet doorlopen om de status van partner te bereiken.

1. Verliefd: de leverancier

U begint eerst als leverancier. Doe dat goed. U gaat wederzijds verwachtingen managen en waarmaken. In deze fase is het belangrijk dat u het bedrijf van uw klacht echt leert kennen, formeel en informeel. Wie nemen de besluiten, welke contacten zijn nuttig en nodig? Wat zijn de toekomstige ontwikkelingen, in welke markt zijn zij werkzaam? Maar ook: wanneer is uw contactpersoon jarig?

2. Verloofd: de adviseur

Pas als u de eerste verwachtingen (de eerste opdracht) heeft waargemaakt en elkaar goed heeft leren kennen komt u langzaam in de positie dat u uw klant kunt gaan adviseren. U heeft immers het vertrouwen gewonnen en u kent het bedrijf. Uw adviezen snijden dan hout en dragen bij aan een succesvolle samenwerking. In deze fase is het belangrijk om gezamenlijk een meetlat te bepalen voor de klanttevredenheid op harde en zachte criteria.

3. Getrouwd: de partner

Dan is het zover dat u inhoud kunt gaan geven aan partnership. U komt dan in de fase van wederzijdse afhankelijkheid en u bent op strategisch, tactisch en operationeel gesprekspartner geworden. U weet meerwaarde te bieden door uw klant op een hoger niveau te brengen op het gebied van de flexibele schil. De basis voor een langdurige samenwerking. Dit vraagt om betrokken personeel die deskundigheid, lef, lol en liefde ‘hun’  klant blij willen maken. Wanneer heeft u een partnership bereikt? Als  klant uw de samenwerking met meer dan een 8 beloont en hij voor u wil optreden als actieve ambassadeur.

Gedwongen huwelijk

Omdat de bovenstaande fasering een investering in tijd en geld kost is het dus van belang selectief te zijn voor het aangaan van een partnership. Hoe dan ook:  de bovenstaande fases zijn hiervoor cruciaal. Aanbestedingen leveren eigenlijk het bewijs dan een te snel, gedwongen huwelijk vaak niet werkt: in praktijk blijkt dat er gemiddeld 66% van de opdrachten buiten deze  contractpartners om worden ingevuld.

Concreet

En nu concreet: is het creëren van partnerships een onderdeel van uw strategie? Breng dan eens in kaart welke opdrachtgevers in welke fase zitten en vul dit vervolgens aan met welke partijen ook bij úw doelstellingen passen. Met dit overzicht als een terugkerende rapportage, maakt u echt werk van uw ambitie. En alleen dan maakt u uw belofte van partnership ook echt waar.

TMA analyse, TMA medewerkers, TMA rapport, TMA professional

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email